Cestovat a spát v autě znamená velkou svobodu a volnost jet vlastní cestou. A upravit osobní auto pro cestování a spaní není složité ani drahé! Chcete vědět, jak na to? Využili jsme Volkswagen Sharan z roku 2004 s low-cost lůžkovou úpravou a dovolená byla super!
Pokud z VW Sharan vyházíte všechny sedačky (zůstane jen řidič a spolujezdec), získáte docela velké letiště. Spaní v našem firemním Sharanu jsme si už dřív vyzkoušeli nejen my, ale taky další kamarádi z PrPom. Ale jak v autě pohodlně spát a zároveň neutonout v záplavě věcí na několikatýdenní dovolenou ve Skandinávii…?
Svislá vs. vodorovná vestavba do obytného auta
Hned na začátku jsem se rozhodoval, zda do auta spíš vestavět jakousi „skříň“ podél jedné stěny, nebo zda spíš zdvihnout podlahu a vytvořit úložný prostor pod ní. Každá varianta má nějaké plusy a mínusy:
- Svislá vestavba: složitější konstrukce; musí se dobře ukotvit; všechny skříňky musí mít zámeček, všechny musí být uzavíratelné; ubírá prostor na šířku; znemožní vstup a výhled z jedné strany vozidla.
- Vodorovná vestavba: stačí nekotvená, volně vložená, vyplněním celé obytné části vozu se sama ukotví k obvodu; ubírá obytnému prostoru na výšce; vyřeší nerovnost podlahy (třeba když zadní sedačky nejsou vyndavací, ale jen skládací); snadnější na výrobu;
Vybral jsem si vodorovnou vestavbu. Nejen pro jednoduchost konstrukce, ale také proto, že VW Sharan není zase tak široký, místa na spaní je tam tak akorát. Výšku jsem přizpůsobil europřepravkám a přidal menší rezervu, čímž jsem se dostal na světlou výšku úložného prostoru 25 cm.
Modulární obytná vestavba do VW Sharan: jako Lego
Vestavbu jsem tvořil jako jednotlivé moduly, které na sebe navazují a vzájemně se podpírají. Až příliš pozdě jsem si všiml, že podlaha není úplně rovná, svažuje se směrem ke středu. Rozhodl jsem se to neřešit, mírné nerovnosti v pohodě kompenzuje běžná karimatka. Výsledkem je, že vestavbu o rozměrech 137×225 cm může rozdělit na tři části a instalovat/odstranit ji z auta jeden člověk. Během roku může vestavba ležet v garáži a auto se může využívat pro běžný firemní provoz.
Jako materiál pro lůžkovou úpravu jsem použil staré kusy nábytku a desky, které jsem našel v garáži. Nakoupil jsem jen pár smrkových spárovek, nějaké vruty a panty. To jsou veškeré náklady – vyšlo to na necelých 3 000 Kč. Co se týče času, cca 1 pracovní den jsem hledal a tahal dřevo, nářadí a jel na dvakrát do Hornbachu. Druhý celý pracovní den jsem věnoval samotné práci na lůžkové vestavbě.
Jak vidět, ale nebýt viděn: záclonky
VW Sharan má velká okna, která z něj v kombinaci s vodorovnou vestavbou dělají v podstatě terárium. Připevnit záclonky přitom není úplně jednoduché. Zkoušeli jsme kovové háčky za různé interiérové nerovnosti – ale jejich rozložení není ideální a interiér se tím poškozuje. Přísavky na okna zase nedrží pevně a občas se nám stávalo, že po probuzení byla půlka záclonek dole. Definitivní řešení jsme zatím neobjevili, nicméně se nám většinou podařilo spát na místech, kde nikdo nebyl a záclonky jsme prostě nepotřebovali 🙂
První pokus o lůžkovou vestavbu do MPV: pár poučení pro příště
Co jsme se naučili po prvním dlouhodobém cestování a spaní v autě? Docela dost věcí, jak už to bývá, když se do něčeho vrhnete poprvé 🙂 Hodím vám sem nějaké tipy, ať nemusíte začínat tak moc od nuly:
1) Ohraničte prostor na spaní ze všech stran
Jak si můžete všimnout na fotkách, nechal jsem část spací plochy volnou, takže i při zavřených dveřích můžete sedět s nohama dole. Vznikla tak jakási předsíňka. Je to fajn prostor, do kterého jsme si zvykli dávat kanistr s vodou, boty a batohy. Při spaní jsem ale občas trochu „cestoval“ (asi mi to přes den nestačilo) a občas jsem do té díry sklouzával. Pro příští cesty se pokusím spací prostor nějak lépe vymezit.
2) Výřez na autoledničku
Zpočátku jsem si naivně myslel, že lednice bude přes noc s námi v autě. Je to nesmysl – je příliš hlučná a tvoří teplo. Většinou jsme jí nechávali venku vedle auta a kabel protáhli oknem. Do díry, která po chladničce v lůžkové vestavbě zůstala, jsem večer musel vždy něco nacpat (nejlepší byly naše pohorky a moje kimono s hakamou), abych na tom mohl spát. Pro příště nachystám nějaký kryt, který díru po autochladničce překryje.
3) Silnější autobaterie – Sharan jsme ráno nenastartovali
Dvakrát se nám povedlo, že autolednička jela příliš dlouho a ráno jsme nenastartovali. Auto jsme museli roztlačovat, v jednom případě dokonce za pomoci místních. (Díky tomu jsme v Německu poznali několik příjemných lidí a byli pozváni na kafe. Ve Švédsku jsme měli štěstí a po ruce byla silnice z kopce, navíc nám i tentokrát přišli na pomoc místní.) Příště ale nebudu váhat a pořídím silnější autobaterii.
4) Parkování ve stínu
Na dovolenou jsme jeli do Dánska a Švédska v době extrémních veder (červenec/srpen 2018), což mě rychle naučilo hledat stín. Náš VW Sharan nemá funkční klimatizaci. Zejména při parkování večer před spaním jsem vždy zorientoval mapu, kouknul na slunce a parkoval tak, abychom byli ráno ve stínu. Když jsem to odfláknul, budilo nás ráno v autě vedro a občas i bolest hlavy.
5) Auto má i střechu – nejen spousta úložného prostoru!
Pokud máte střešní nástavbu, použijte jí. V autě se nám často pletly nevyužité krosny, lůžkoviny a podobně. Ráno jsem je začal z auta instinktivně vyhazovat právě na střechu, kde se po spaní vyvětraly a spací prostor auta se tím zpřehlednil. Lépe se pak lezlo do úložného prostoru pod námi.
Navíc, pokud si můžete dovolit trochu investovat, velmi zajímavou variantou pro cestování je tzv. autostan. Zpravidla je to ploché pouzdro na střechu osobního i většího auta, kterou po příjezdu na místo rychle rozložíte a tím postavíte na střeše auta stan. Dnes už jsou na trhu od několika firem, mnoho velikostí a tvarů.
PS: Až poté, co jsme vyrazili do Skandinávie a strávili v autě několik dní, pustili jsme si podcast (co je to podcast?) TravelBible o Katce a Láďovi z BigTrip, kteří objeli celý svět jen v Oktávce. Takže už je nám jasný, že se to dá dělat ještě odvážněji 🙂 Jestli vás to zajímá, podcast najdete tady.
PPS: Až několik týdnů po návratu jsem našel toto video, jak nastartovat auto s vybitou baterií. Nevím, jestli se smát, nebo brečet, že jsme na to nepřišli už tehdy. A dokonce jsme s sebou měli i klíny…