To je věc, která mi leží v hlavě už strašně dlouho. A nevěděl jsem, jak to mám přesně pojmenovat. Rozbitý trh? Nemocný trh? Vyšinutý trh? Zkusím vysvětlit, o co jde.
Představte si, že se na trhu s nějakou komoditou, třeba s výukou první pomoci, ustálí nová rovnováha mezi nabídkou a poptávkou. Je založená na tom, že dodavatelé nabízejí nesmysly a klienti nesmysly očekávají a chtějí. Nesmysly v tom významu, že daný produkt je nefunkční.
Takhle to totiž opravdu je. Podle mého odhadu více než 90 % školení první pomoci, která jsou realizovaná ve firmách, neplní svůj primární účel. Nenaučí lidi poskytovat první pomoc. Jsou směšně krátká, učí je nekompetentní lektoři nevhodnými metodami, nebo se učí zastaralé či chybné informace. Ve skutečnosti tam o první pomoc vůbec nejde. Té se všichni pokoušejí vyhnout, protože se toho tématu bojí. Bojí se své vlastní neznalosti. Jde jen o papír s razítkem.
Dodavatel tady uspokojuje zástupnou poptávku. Už vlastně nedodává školení první pomoci. Dodává jakýsi paskvil. Dodává razítko. Dodává mylný pocit splněné povinnosti. Dodává iluzi. A klient to tak chce, takhle si to přeje.
Myslím si, že to takhle funguje ve více oblastech trhu. Je to takové zvláštní kolektivní oblbení. Celospolečenská shoda na naprosto nesmyslném statu quo. Schválně vyrábíme věci tak, aby se po pár letech zničily a bylo nutné zakoupit nové. A tak podobně.
Se svou typickou zásadovostí, tvrdohlavostí a chorobnou poctivostí to neumím přijmout. Cítím se jako Alenka v říši divů. Nechápu, proč to ti lidé dělají. Vztekám se, když mě okolnosti nutí podřídit se. Popřípadě jsem sarkastický nebo rýpu.
A samozřejmě, vybral jsem si jednu oblast, kde se to pokouším řešit aktivně. Založil jsem si firmu, která — mimo jiné — kompenzuje mou naléhavou potřebu dělat něco poctivě a správně. Navzdory tomu, že to vlastně nikdo neočekává a nechce. Na truc. Já vám tu kvalitu stejně nacpu. Naučím vás jí chtít.
Takže takhle jsem dopad. Odešel jsem sice ze zdravotnictví, ale léčit a zachraňovat se mi chce pořád. Jen se teď pokouším zachránit jeden malý trh.